Τετάρτη, 27 Ιουνίου 2018

Aπλά, "γέφυρες" ;


<<Igne Natura Renovatur Integra>> (Η φύση ανανεώνεται μέσα από την φωτιά).
<<Όποιος ξέρει από πριν πού θα πάει, δεν πρόκειται να πάει μακριά>> Ναπολέων Βοναπάρτης.

Τα  επτά (7)  χαρτονομίσματα του ευρώ (σε κλίμακα των 5, 10, 20, 50,100, 200, 500) διαφέρουν μεταξύ τους στο χρώμα και στο μέγεθος ανάλογα με την αξία τους και, αντίθετα από τα νομίσματα, το σχέδιό τους είναι το ίδιο σε όλες της χώρες της Ευρωζώνης. Η μπροστινή όψη των τραπεζογραμματίων περιλαμβάνει παράθυρα και πύλες, ενώ η πίσω όψη διαφορετικά είδη γεφυρών. Το Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ινστιτούτο επέλεξε τα σχέδια που θα έχουν τα χαρτονομίσματα του ευρώ, ύστερα από διαγωνισμό που έγινε για τον σκοπό αυτό. Ο σχεδιασμός τους έγινε από τον Αυστριακό Robert Kalina. Τα σχέδια των χαρτονομισμάτων είναι εμπνευσμένα από το θέμα : "Εποχές και Αρχιτεκτονικοί Ρυθμοί στην Ευρώπη". Χρησιμοποιήθηκαν τρία μεγάλα αρχιτεκτονικά στοιχεία και δη τα παράθυρα, οι πύλες και οι γέφυρες, σχεδιασμένα σε επτά διαφορετικούς ρυθμούς που χαρακτηρίζουν επτά διαφορετικές εποχές του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Tα αρχικά σχέδια του Ρόμπερτ Καλίνα ήταν πραγματικές γέφυρες, όπως η Γέφυρα Ριάλτο στην Βενετία και η Γέφυρα Neuilly στο Παρίσι. Ωστόσο, επανασχεδιάστηκαν, ώστε να μη θυμίζουν τόσο τις πραγματικές γέφυρες. Το έτος 2011, όμως, ο Ολλανδός καλλιτέχνης Ρόμπιν Σταμ και η πόλη Σπαϊκενίσε στην Ολλανδία κατασκεύασαν γέφυρες από χρωματιστό τσιμέντο που μοιάζουν με τις γέφυρες στα τραπεζογραμμάτια. Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί που απεικονίζονται στα χαρτονομίσματα του ευρώ είναι οι εξής : ο Κλασικός (5ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 5 ευρώ), ο Ρομαντικός (11ος - 12ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 10 ευρώ), ο Γοτθικός (12ος - 14ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 20 ευρώ), της Αναγέννησης (15ος - 16ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 50 ευρώ), του Μπαρόκ και του Ροκοκό ( 17ος - 18ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 100 ευρώ), της αρχιτεκτονικής που χρησιμοποιεί χάλυβα και γυαλί (19ος - 20ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 200 ευρώ) και, τέλος, της μοντέρνας αρχιτεκτονικής του εικοστού αιώνα (20ος - 21ος αιώνας, χαρτονόμισμα των 500 ευρώ). Όμως,  τα παράθυρα, οι πύλες και οι γέφυρες που παρουσιάζονται πάνω στα χαρτονομίσματα του ευρώ δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Η αποτύπωσή τους έχει συμβολικό χαρακτήρα, καθόσον τα παράθυρα και οι πύλες συμβολίζουν τα ανοιχτό πνεύμα και τη συνεργασία ανάμεσα στα κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ οι γέφυρες συμβολίζουν τους δεσμούς που ενώνουν τους ευρωπαϊκούς λαούς μεταξύ τους και τους δεσμούς της Ευρώπης με τον υπόλοιπο κόσμο, παρόλο που κάθε γέφυρα ενώνει μόνο δύο σημεία … Η γέφυρα, όμως, ως σύμβολο αποτελεί πανάρχαιο σύμβολο, ενώ και σήμερα χρησιμοποιείται  ευρέως και από τους πολιτικούς. Παραδείγματα : 1)  ο ομοσπονδιακός καγκελάριος Σεμπάστιαν Κουρτς στις 29-3-2018  δήλωσε ότι << η Αυστρία θέλει να  είναι γεφυροποιός ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση και να διατηρήσει ανοικτούς του διαύλους συνομιλίας με τη Ρωσία>>, 2) <<Η Αθήνα σε ρόλο γεφυροποιού στην κρίση της Ουκρανίας. Να κρατήσει ανοιχτούς τους διαύλους Μόσχας - Βρυξελλών επιδιώκει η ελληνική προεδρία>> εφημερίδα <<ΤΑ ΝΕΑ>> δημοσίευση 5/3/2014, 3) <<FAZ: Γεφυροποιός από τον Νότο ο Σεντένο>> Πηγή : http://www.skai.gr/news/world/article/ 361794/ faz-gefuropoios, 4) <<Το γεφυροποιό ρόλο της Κύπρου στην ταραγμένη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ανέπτυξε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, μιλώντας σήμερα σε εκδήλωση που διοργάνωσε η μεγάλη δεξαμενή σκέψης της Ουάσιγκτον, German Marshall Fund.>>http://www.ant1iwo. com/ news/cyprus/article/272376/, 5)στις 13 Φεβρουαρίου του 2015, εν μέσω διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης για το νέο μνημόνιο, έξι εφημερίδες πανελλήνιας κυκλοφορίας είχαν στα πρωτοσέλιδά τους της λέξη <<γέφυρα>> και δη : 5.1) εφημερίδα <<ΑΥΓΗ>> με τίτλο <<Γέφυρα για συμφωνία>>, 5.2) εφημερίδα <<ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ>> με τίτλο <<Προς συμφωνία για … Μνημόνιο - γέφυρα>>, 5.3) εφημερίδα  <<ΕΘΝΟΣ>> με τίτλο <<ΓΕΦΥΡΑ ΔΙΑΛΟΓΟΥ>>, 5.4) εφημερίδα <<ΤΑ ΝΕΑ>> με τίτλο  <<Αερογέφυρα 5 δις. για τις τράπεζες>>, 5.5) εφημερίδα <<Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ>> με τίτλο <<Έριξαν "γέφυρες">> και 5.6) εφημερίδα <<Η ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ>> με τίτλο <<Η γέφυρα  των συμβιβασμών>>. Στα λατινικά η <<γέφυρα>>  λέγεται  <<pontis>>  - <<pons>> και το ρήμα <<κατασκευάζω>> λέγεται   <<facere>> και, επομένως, ο φτιάχνων γέφυρες, ο γεφυροποιός στα λατινικά προέρχεται από τη σύνθεση των λέξεων   pontis και  facere > pons - pontis + facere > pontifex. Ο Pontifex Maximus ή Μέγιστος Ποντίφικας είναι τίτλος που δήλωνε τον αρχιερέα του αρχαίου ρωμαϊκού συλλόγου τους (Collegium Pontificum). Στα πρώτα χρόνια της Ρώμης, που η πόλη ήτανε μικρή και ασήμαντη, οι κάτοικοι θελήσανε να προφυλαχτούνε από εχθρούς, οι οποίοι θα επιτίθονταν από τον κοντινό λόφο Ιανίκουλο. Αποφασίσανε, τότε, να κατασκευάσουνε μία γέφυρα στον Τίβερη, για να ενώσει την πόλη με το λόφο. Οι Ρωμαίοι αποφασίσανε να απονείμουν - για άγνωστους λόγους - τίτλους στους άντρες που θα κατασκεύαζαν τη γέφυρα. Οι εργάτες και οι τεχνίτες οργανωμένης συντεχνίας ανακηρυχθήκανε ιεροί, ιερά η τέχνη τους και ιερείς οι κατασκευαστές! Ο πρωτομάστορας ονομάστηκε Μέγας Γεφυροποιός, από τότε στη Ρώμη δημιουργήθηκε η Συντεχνία των Γεφυροποιών.  Ήταν ο πιο σημαντικός θρησκευτικός τίτλος της αρχαίας Ρωμαϊκής θρησκείας, σταδιακά όμως περιέλαβε και πολιτικές, αλλά και διοικητικές αρμοδιότητες. Σύμφωνα με τον Κικέρωνα, ο θρυλικός βασιλιάς της Ρώμης Νουμάς Πομπίλιος ίδρυσε την κολλεγιά τους. Ο  Νουμάς ήταν ο επόμενος βασιλιάς της Ρώμης μετά το Ρωμύλο, ο δε τίτλος του ποντίφικα δόθηκε από το Νουμά στους τότες αρχιερείς της Ρώμης, οι οποίοι ήταν γεφυραίοι. Στα σημερινά χρόνια : Πάπας Φραγκίσκος, ο «γεφυροποιός» -  <<Ο επικεφαλής της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας δήλωσε ότι προτίθεται να "ενισχύσει το διάλογο με το Ισλάμ" και τους άπιστους και να "οικοδομήσει γέφυρες", υπογραμμίζοντας την έννοια του όρου "ποντίφικας", που στα λατινικά σημαίνει "γεφυροποιός", "ο οικοδομών γέφυρες με το Θεό και μεταξύ των ανθρώπων".>> Πηγή : ηλεκτρονική έκδοση της "enet.g" - Παρασκευή 22 Μαρτίου 2013 -  http://www.enet. gr/ ?i=news. el.article&id = 352516.

Περαιτέρω πηγές : 1) "Από τη Δραχμή στο Ευρώ" του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου - Αθήνα 2001), 2)  «The European Central BankHistory, Role and Functions», 3)άρθρο του Χρήστου Μαντζιάρη στο https://www.diadrastika.com /2018/05/ giati - chartonomismata-eyro-echoyn-gefyres.html, 4) άρθρο του Γιάνη (με ένα "ν") Βαρουφάκη http://www.lifo.gr/mag/ columns/6850 και 5) "Red Symphony" («Κόκκινη Συμφωνία» ) Christian Rakovsky, με ανακριτή τον Gavriil Kus'min επί εποχή Στάλιν.
Ηλίας Παπαδόπουλος
ειρηνοδίκης Λαγκαδά


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου